Konflikty v tíme sú takmer každodennou súčasťou pracovného procesu. Môžu byť však rôzneho druhu, konštruktívne i deštruktívne. Ako ich rozpoznať a efektívne riešiť?
Konflikt je stret nesúhlasných názorov a postojov, ktorý prechádza viacerými fázami a zvyčajne je aj emotívne podfarbený. Prirodzene máme tendenciu sa vzniku konfliktu vyhýbať a predchádzať mu, každodenne však prichádzame do situácií, ktoré nás vrhajú do konfrontácie našich názorov. Každý človek je iný, má svoje názory, postoje, hodnoty, spôsob premýšľania, frustračnú toleranciu či empatiu a schopnosť pochopenia ostatných. Do konfliktu vstupuje veľa faktorov a veľa premenných.
Konštruktívny alebo deštruktívny
Rozdielnosť názorov, postojov či skúseností je prirodzená, obohacuje nás. Na druhej strane, často nás privádza k polarizácii, ktorá vyústi do konfliktu. Ak je konflikt konštruktívny a dobre zvládnutý, pomáha nám riešiť problémy a posúva nás dopredu. Ak však eskaluje, namiesto hľadania spoločného riešenia v ňom prevládajú emócie, presadzovanie sily a agresivity, končí sa deštruktívne a s negatívnymi dôsledkami. Pre konštruktívny konflikt je dôležitá motivácia k riešeniu problému u všetkých zúčastnených, schopnosť načúvať druhým, porozumieť a hľadať spoločné riešenie. Nastupuje po ňom úľava a prísun energie, naopak, po deštruktívnom konflikte dochádza k únave, frustrácii až depresii, strate motivácie alebo izolácii.
Pre konštruktívny konflikt je dôležitá motivácia k riešeniu problému u všetkých zúčastnených, schopnosť načúvať druhým, porozumieť a hľadať spoločné riešenie.
Typy konfliktov
Pri konflikte v tíme je dôležitá otázka hierarchie, moci v skupine a hodnôt v skupine. Konflikty môžu vznikať kvôli riešeniu konkrétnej úlohy, na ktoré má každý v skupine iný názor. Často za nimi stojí nejasná štruktúra organizácie, problémová komunikácia, rôzne vízie a celkový nesúlad v organizácii.
Veľmi častými sú na pracovisku vzťahové konflikty. V nich zohrávajú rolu nielen názory a postoje jednotlivcov, ale i osobné faktory, ako sú napríklad sympatia a nesympatia či spoločné záujmy a ciele. Vzťahové konflikty sú častým sprievodným javom boja o moc a postavenie a zvyčajne sú deštruktívne.

Riešenie konfliktov
Neoddeliteľnou súčasťou konštruktívneho riešenia konfliktov je psychologické bezpečie. Teda ani jeden člen skupiny sa nemôže cítiť ohrozený. Je dôležité, aby sa členovia skupiny mohli spoľahnúť pri riešení konfliktu na vzájomnú pomoc, bez obviňovania, trestania či prenasledovania, a boli tiež otvorení spätnej väzbe. Spätná väzba by v každom prípade mala byť konštruktívna bez zámeru kritizovať alebo ponižovať druhého, ale s cieľom dosiahnuť spoločnú zhodu.
Pri hľadaní východiska nám pomôže si položiť niekoľko otázok.
- Aký je náš spoločný cieľ?
- Vieme, ako budeme pracovať, sú všetkým jasné kompetencie, úlohy, zodpovednosťa všetko s tým súvisiace (napr. know-how, termíny)?
- Ak sú v kolektíve prítomné emócie, vieme ich identifikovať a zdôvodniť?
- Dokážeme sa vzájomne vypočuť?
- Máme dostatok informácií?
- Aké stratégie môžeme pri riešení využiť?
- Čo nám umožňuje fungovanie, na čom môžeme stavať?
- Pozitívny a negatívny scenár riešenia konfliktu.
I keď sú konflikty prirodzenou súčasťou pracovného procesu a nie je možné ich úplne odstrániť, prevencia vzniku konfliktov je veľmi dôležitá. Je na manažérovi, aby vytváral podmienky a využíval stratégie riadenia ľudí, ktoré takýmto situáciám pomôžu predchádzať.
Pre magazín GOODWILL
Foto: Freepik.com/yanalya, canva.com