Mentoring je tajomstvom úspešných

Mentoring je vynikajúci nástroj, vďaka ktorému je možné odovzdávať skúsenosti, know-how, znalosti a vedomosti. Výrazne tak napomáha firmám efektívnejšie a kvalitnejšie fungovať.

V minulosti bolo bežné, že nového pracovníka niekto zaučil, odovzdal mu svoje znalosti a skúsenosti. Prípadne predchádzajúci pracovník nemohol odísť bez riadneho odovzdania svojej pozície nasledovníkovi. Bolo to veľmi racionálne riešenie, ktoré predchádzalo mnohým problémom, výpadkom a, naopak, napomáhalo efektívnemu fungovaniu bez zbytočných strát. Dnes sa často stretávame s názorom, aby si každý poradil sám, prípadne ukázal svoju flexibilitu. To všetko je síce možné, ale bez vedenia to ide ťažko a objavovať už dávno objavené berie veľa drahocenného času a spôsobuje firmám veľké straty.  Tento postoj riadiacich pracovníkov sa javí krátkozraký a neprofesionálny. Mentoringu však často bránia aj iné skutočnosti, napríklad súťaživosť či pocit ohrozenia postavenia starších a skúsenejších, osobné ambície a podobne. Je preto dôležité nastaviť vo firme podmienky, aby mohol prebiehať a prinášať ovocie.

Objavovať už dávno objavené berie veľa drahocenného času a spôsobuje firmám veľké straty.

Firmy, v ktorých funguje mentoring, sú úspešnejšie, majú nižšiu fluktuáciu, väčšiu angažovanosť zamestnancov a rýchlejšiu expanziu.

Mentoring je prirodzený proces

Pri „výchove“ ďalšej generácie a pokračovaní, zlepšovaní, raste a efektivite je mentoring nenahraditeľným. Pri mentoringu odovzdáva svoje znalosti a skúsenosti mentor svojmu nasledovníkovi alebo „učňovi“. Mentor pritom pôsobí ako partner, podporuje ho, ponúka mu možnosti a dáva mu priestor pre vlastný rozvoj. Mentor je obvykle staršia, skúsenejšia, profesionálne váženejšia osoba a pre mentorovaného je vzorom a inšpiráciou. Je dôležité, aby mentor poskytoval pocit bezpečia a bol pre neho dôveryhodným radcom. Mentoring je spôsob, ako odovzdať informácie, pričom je kľúčová autenticita mentora. U mentorovaného sa takýmto prístupom tiež rozvíja potenciál, sebaistota a motivácia.

Mentor by mal vedieť rozpoznať, kedy pôsobiť ako radca a kedy nechať mentorovanému priestor pre vlastné objavovanie.

Pre mentoring je dôležitý zdravý systém vo firme, hierarchia, úcta k druhým a nasledovanie hodnôt.

Mentori vytvárajú vo firmách stabilitu systému, avšak niektoré firmy zamerané na výkon a zisk často uprednostňujú mladších. Ideálnou kombináciou sa však javí práve spolupráca starších skúsenejších s mladými, ktorí sú zapojení do mentoringu a zároveň prinášajú nový svieži a kreatívny vietor. Takáto synergia potom ženie firmu vpred bez zbytočných strát, pracovníci v nej sú motivovaní, majú pocit dobre vykonanej práce, zmyslu a dokážu efektívne kráčať za svojím cieľom.

Foto: canva.com

Pre magazín GOODWILL